DIDAKTIV logo
Forside
Uteskolematte
Kurs
Kompetanseheving
Produkter
Bestillingsskjema
Ansatte
Kontakt oss

 

Om Didaktiv

Didaktiv består av lærere og førskolelærere med lang erfaring fra skole og barnehage. Vår ide er å spre gode praksiserfaringer. Flere av oss jobber deltid med undervisning i tillegg til å jobbe i Didaktiv Kontakt med praksisfeltet er svært viktig for oss.

Mye av det vi tilbyr er utviklet i møte med barn og ungdom. Våre matematiske ryggsekker inneholder hefter med beskrivelser av aktiviteter, og praktisk utstyr. På utematematikkkursene våre blir kursdeltakere tatt med på praktiske aktiviteter ute, som det er enkelt å gjennomføre med førskolebarna/elevene.

Hvorfor uteskolematematikk?

barn med ringer

Matematikk knyttet til barns erfaringsverden gir forståelse. Erfaringsgrunnlaget økes ved å la ungene erfare utendørs.

Hvordan skal man kunne forstå hva en kilometer er uten å ha erfart det? Start fra skolen, gå i vei og gjett når du har gått en kilometer. Fasiten presenteres og elevene er en erfaring rikere.

Hvordan skal man forstå sammensatte enheter som km/t uten selv å ha erfaringer? Mål opp 100 meter langs en vei ved skolen, mål tiden bilene bruker og regn ut hastigheten. Kanskje fartssyndere avsløres også?

Uterommet innbyr til elevaktivitet. Elevene kan søle med vann og vinne erfaringer med volum, de kan sjekke symmetrien i blader, blomster og andre elementer i naturen, de kan beregne høyde på trær og måle tiden en barkbåt bruker nedover en bekk.

Gutt på sykkel

Uteskolematematikken skal være inspirerende og artig. Leker og konkurranser som fordrer matematisk kunnskap motiverer ungene. En stafett der man må kunne 7- gangen for å komme raskt i mål får unger til å lære 7-gangen.

Aktive unger tenker, utforsker og lærer. Vår erfaring er at uteskolen gir aktive unger. Uteskolematematikken legger tilrette for at aktiviteten bevisst styres slik at elevenes matematiske kunnskap øker. I vår praksis bl.a. ved Eberg skole har vi utviklet mange opplegg i uteskolematematikk. Vi har sett hvordan våre elever har profittert på denne arbeidsmetoden.


Eksempel fra hefte
Eksempel på side fra hefte for 1. klasse. Trykk på bildet for full størrelse (krever Acrobat Reader).

Webdesign og layout: Nipen Software. Denne siden er gyldig XHTML 1.0 Strict